Svjetski festival animiranog filma
Od 28. rujna do 3. listopada 2020.
Kao animacijska velesila i zemlja s iznimnim senzibilitetom za animirano filmsko stvaralaštvo, Francuska je i ove godine na Svjetskom festivalu animiranog filma – Animafestu Zagreb 2020 zastupljena s velikim brojem sjajnih filmova, kako recentnih, tako i onih koji su već stigli postati klasicima. Prije svega, u središnjem i najprestižnijem Velikom natjecanju kratkometražnog filma prikazuje se čak 10 radova u kojima je Francuska produkcijski sudjelovala. Tu se, primjerice, ističe novi film Bastiena Duboisa Suvenir suvenir, koji se bavi pojedinačnom, obiteljskom poviješću – sjećanjima svoga djeda na dane provedene u Alžirskom ratu za nezavisnost. S druge strane žanrovskog spektra nalazi se Ispeglaj me Ivana Rabbiosija, apsurdistička komedija koja predstavlja društvo u kojemu najveću vrijednost i gotovo živa božanstva predstavljaju – daske za peglanje. Posebno isticanje zaslužuje i Genius Loci Adriena Mérigeaua, bravura klasične animacije modernističkih tendencija oslonjena na geometrizam, grafizam, skicoznost i prizvuke Kandinskog te izražajne boje i osvjetljenje u ostvarenju asocijativnog filma stanja u bitnome obilježenoga heterotopijskom prostornošću, nagrađen i na Berlinaleu te Clermont-Ferrandu. U voajerističkom filmu o nevjeri, istrazi i požudi Simbioza Nadje Andrasev supruga, pak, prati brojne ljubavnice svoga muža katalogizirajući ih u svojevrsni „herbarij“ i „terarij“ seksualnih praksi i osjeta. Gotovo poput 3D dijapozitiva, Poriv Pedra Casavecchije u izoliranim prostorno-vremenskim odsječcima prikazuje epizode iz traumatičnog djetinjstva i mladosti te formiranje psihopatske ličnosti. Klasično ispripovijedana animirana novela nagrađena od Međunarodne federacije filmskih kritičara na festivalu u Annecyju o odnosu sestre i brata s elementima fantastike i bajkovite jeze, Punoglavac Jean-Claudea Rozeca kao da je ispao iz književne moderne, a Portret Suzanne Izabele Plucinske snažno je pomaknut pomaknut glinamacijski film o pretilosti i zaljubljenosti koji se može čitati kao glad za ljudskom bliskošću ili priča o usamljenosti i ljubomori.
I u Natjecanju studentskog filma niz je izvrsnih francuskih filmova. Pritom Francuska ne samo da, kako se to već i uobičajilo u ovom Animafestovu natjecanju, dominira kvantitativno s 5 djela, već je posebno zanimljivo da svaki od tih filmova dolazi s različite filmske škole, od kojih je svaka slavna sama po sebi: La Poudrière, Gobelins, Ecole Emile Cohl, EMCA, École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs.
Francuska je zastupljena i u Programu za djecu i mlade Animafesta 2020 – kako filmovima u također međunarodnom Natjecanju filmova za djecu (njih čak 14), tako i u Obiteljskom programu u sklopu kojega se prikazuje izbor kratkometražnih filmova pod zajedničkim nazivom “Festival francuskog animiranog filma: igre i trice”, kao i dva raskošna dugometražna filma – Slavna invazija medvjeda na Siciliju i Putovanje jednog princa.
Konačno, najvažniji retrospektivni program francuskog filma na Animafestu 2020 svakako je onaj kojim se obilježava 60 godina najvećeg svjetskog festivala animacije u Annecyju. Tim povodom Animafest prikazuje bisere francuske animacije u izboru umjetničkog ravnatelja Annecyja Marcela Jeana pod naslovom “60 godina u 70 minuta”.