Od 24. kolovoza do 12. rujna 2020., Francuski institut, Preradovićeva 5
Predstavljanje monografije Dalibora Prančevića: “Frano Missia. Lutajući slikar: kronopis jednoga umjetničkog puta”, 9. rujna u 19h
Stipendirani boravak Frane Missie u Parizu 1958. godine prometnuo se u višegodišnji život i bivanje u gradu koji postaje umjetnikovim trajnim nadahnućem. Na svojim je slikama donosio scene s pariških ulica, bilježio nesvakidašnju atmosferu, skicirao gradske vedute. Ipak, opisni modaliteti Missiji nisu bili dostatni za prikazati višeslojnu uživljenost pa je slikar u potpunosti adoptirao jezik apstrakcije ne bi li njime iskazao puninu sinestezije doživljaja francuskog ambijenta. No ubrzo je slika za njega poprimila značajke jednog drugačijeg realiteta pa se upustio u propitivanje njezine pojavnosti i entiteta. Na površinu započinje uvoditi neslikarsku materiju, pronađeni otpad koje zalijeva gustim slojem boje. Potom ide i korak dalje. Naime, nagužvana tkanina različite teksture, mjestimice s perforacijama ili vidljivim šavovima, umjetniku postaje izazovan materijal za kreativno oblikovanje. On na pačetvorini podloge od kartona doslovce „slika“ tkaninom koju aplicira i tretira bojom. S ovakvim nekonvencionalnim postupkom s početka šezdesetih godina prošlog stoljeća, kreativna promišljanja Frane Missije postaju u potpunosti sinkronizirana s umjetničkim propitivanjima enformelističke provenijencije, ali i s pojavom asamblažiranih „slikarskih“ djela.
Cilj je ove izložbe prikazati onaj dio Missijinog bogatog opusa koji afirmira apstraktnu slikarsku sintaksu, i koji je sasvim drugačiji od figuracije koju će nešto kasnije rabiti za svoje prepoznatljive prikaze ženskih likova, pejzaža te ostalih zanimljivih prizora i motiva.
Frano Missia
Akademski slikar (1924., Split – 2018., Split)
Rođeni Splićanin, inženjer strojarstva sa zagrebačkom diplomom, stanovnik Pariza i New Yorka.
Nakon završenog studija strojarstva na Sveučilištu u Zagrebu, započinje studij slikarstva u Parizu i završava ga u New Yorku gdje diplomira i slikarstvo i scenografiju pa magistrira te doktorira na Columbia University s temom iz pedagogije slikarstva. Vječiti putnik između Splita, Pariza i New Yorka nosi sa sobom tragove svih tih ambijenata i njihovih likovnih sredina. Motivi njegovih slika najčešće su pejzaži i koloristički pejzaži, ženski aktovi, vedute Splita i Pariza. Dolaskom u New York nastavlja s apstrakcijama i započinje svoj opus grafika.
Radovi Frane Missije nalaze se u nekoliko galerija i muzeja: Muzej grada Splita, Galerija umjetnina Split, Muzej grada Kaštela, Muzej moderne umjetnosti grada Pariza koji već 1960. kupuje njegovu sliku Nuit sur le port (gvaš na papiru, 1960.). Najveći broj njegovih slika u privatnim je kolekcijama hrvatskih, francuskih i američkih galerista i kolekcionara.