Francuski dokumentarci u Dokukinu
Dokukino KIC, Preradovićeva 5
11. i 12.3. u 20h15
POVRATAK U REIMS (FRAGMENTI)
Najnoviji film Jean-Gabriela Périota kroz arhivske materijale donosi intimnu i političku priču o francuskoj radničkoj klasi od 1950-ih do danas. Kao inspiracija poslužio mu je istoimeni roman Didiera Eribona dok je naratorica slavna glumica Adèle Haenel. U autobiografskom eseju Povratak u Reims sociolog i filozof Didier Eribon ogolio je društvene nejednakosti i nasilnost eksploatacije vrativši se sjećanjem u svakodnevicu vlastite radničke obitelji kako bi dešifrirao opću političku evoluciju radništva. Fascinantno književno djelo memorijske refleksije u Périotu susreće virtuoznog filmaša koji poput metalurga rudari po arhivskoj građi raznolikih izvora (televizijske vijesti, dokumentarci, fikcija) i daje joj na relevantnosti. Rezultat je nekonvencionalna filmska ekranizacija jednog od najutjecajnijih memoara 21. stoljeća koji je pokrenuo „klasni coming-out.“ Intimnija prva polovica filma prati obiteljski usud od Eribonove prabake do njegove majke, dok druga polovica analizira razloge koji su doveli do dobro nam znane političke situacije krajem 20. stoljeća kada je oformljen društveni pakt koji atomizira pojedince i otupljuje polaritet klasnog konflikta.
Nagrade i festivali:
Cannes Film Festival (2021); Guanajuato International Film Festival (2021); San Sebastián International Film Festival (2021)
12.3. u 18h i 13.3. u 19h
PARIŠKI KALIGRAMI
Najnoviji dokumentarac vizualne umjetnice i sineastice Ulrike Ottinger, poznate po osebujnim komadima koji isprepliću etnografiju, povijest i fantaziju. Filmska poema Parizu tijekom 1960-ih i autobiografsko putovanje u umjetničinu mladost i njezin osobni panteon iz doba kada su dadu i nadrealizam smijenili situacionizam i pop art a poslijeratni elan razbuktao se u masovnim šezdesetosmaškim studentskim pokretima. U bogatoj bujici arhivski audio i vizualnih materijala koje kombinira s vlastitim umjetničkim djelima i filmovima Ottinger ponovno uskrsava stare pariške Saint-Germaindes- Prés i Latinsku četvrt – njihove književne kafiće i džez klubove – te se prisjeća susreta sa židovskim prognanicima, života u njezinoj umjetničkoj zajednici, rasprava pariških etnologa i filozofa, političkih nemira tijekom Alžirskog rata i Maja ’68., te nasljeđa kolonijalističkog doba. Riječima Ottinger “Godine 1962. bila sam mlada umjetnica i došla sam živjeti i raditi u Parizu. Taj period sve do 1969. kada sam napustila grad bio je izrazito važan za moj umjetnički i osobni razvoj, no bilo je to i doba velikih intelektualnih, političkih i društvenih previranja u modernoj povijesti. Film Pariški kaligrami kombinira moja intimna sjećanja na šezdesete te portret grada i društvenu kartografiju vremena. Poput zbirke poezije Kaligrami: Pjesme mira i rata Guillaumea Appolinairea podarila sam mu formu filmske „slike-poeme“ (kaligrama) u kojem riječi i slike, u kombinaciji s jezikom, zvukom i glazbom tvore mozaik koji prenosi živahnost tih uzbudljivih godina i istovremeno progovara o fragilnosti svih kulturnih i političkih postignuća. Arijadnina nit filma je šetnja kroz Pariz i njegove mnoge postaje tijekom koje se nižu razne teme bez posebnog kronološkog slijeda. U najboljoj flanerskoj tradiciji posjećujem fokalne točke grada koje su mi intimno nešto značile ali i utjelovljuju duh 60-ih. Lokacije na kojima su se dogodili značajni politički događaji, važni kulturni i umjetnički susreti te formirali novi načini življenja u zajednici. Ne samo što je Pariz tada bio „lonac za taljenje“ (melting pot) intelektualaca i umjetnika i cijelog svijeta, on je također prolazio kroz teško političko razdoblje dekolonijalizacije. Prvo Alžirski i potom Vijetnamski rat zasjenili su prosperitet nakon Drugog svjetskog rata te doveli ljude i političke nemire iz kolonija u prijestolnicu. Stoga su prijateljstva i poznanstva koja sam stekla tijekom tih godina bila toliko živopisna, uzbudljiva i intenzivna.”
Nagrade i festivali:
Berlinale (2020) – svjetska premijera, sekcija Berlinale Special; Amsterdam International Documentary Film Festival (2020); Millennium Docs Against Gravity (2021)

